
Zondag 30 maart 2025, 16.00 uur
Laurentiuskerk - Voerendaal
Stolpersteine - Struikelstenen
Tachtig jaar geleden eindigde de Tweede Wereldoorlog. We herdenken nog altijd, maar waar staan we nu?
In dit speciale concert, waarbij Studium Chorale samenwerkt met Kamerkoor Maastricht, Vocaal Ensemble Kerkrade en Kamerkoor Transparence, herdenken we de slachtoffers van het naziregime maar reflecteren ook op de situatie in de wereld van nu.
Onder andere de dichtbundel Nooit meer thuiskomen van Oene Zwietink dient als inspiratiebron voor de nieuwe koorwerken. Studium Chorale is verantwoordelijk voor het programma.
Voorafgaand aan het concert is er een inleiding en wandeling langs gedenktekens, verzorgd door Wil Maassen en Wil Houben, lokale historische experts. Start 14 uur bij de concertlocatie. Aan dit voorprogramma kunnen max. 30 personen deelnemen. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar aanmelden is verplicht via mail aan info@studiumchorale.nl o.v.v. naam en aantal personen.
Uitvoerenden
Zang - Studium Chorale ism Kamerkoor Maastricht, Vocaal Ensemble Kerkrade en Kamerkoor Transparence.
Bariton - Vincent Kusters
Dirigent - Hans Leenders
Kinderen tot en met 12 jaar hebben gratis toegang
Stolpersteine, in het Nederlands Struikelstenen, zijn kleine keien van 10x10x10 centimeter, bedekt met een bronskleurig metalen plaatje. In het plaatje is met eenvoudige letters de volgende tekst geslagen:
– Naam van het slachtoffer
– Geboortedatum van het slachtoffer
– Datum en plaats van deportatie van het slachtoffer
– Datum en plaats waar het slachtoffer is vermoord
De stenen worden gefabriceerd in het atelier van de kunstenaar Günther Demnig. Deze stenen worden vervolgens aangebracht in het trottoir voor het huis waar het slachtoffer als laatste heeft gewoond. De stenen worden ook wel eens “Stenen des Aanstoots” genoemd.
Er zijn inmiddels meer dan 100.000 stenen geplaatst over Duitsland, Polen, Oostenrijk, Tsjechie, en Hongarije. In Nederland werd de eerste struikelsteen gelegd op 29 november 2007 in de plaats Borne.
Zondag 13 april 2025, 20.00 uur
Onze Lieve Vrouwe Basiliek - Maastricht
De Johannes Passion van Bach door Kamerkoor Maastricht: een oude traditie in een nieuwe vorm.
Dit jaar voor het eerst met onze vaste dirigent Hans Leenders, tevens de nieuwe stadscomponist van Maastricht. Ook plaats en tijd zin veranderd: de uitvoering vindt plaats in de Onze Lieve Vrouwe basiliek in Maastricht op Palmzondag, aan het begin van de Goede Week. Begeleid door de vertrouwde musici van Collegium Instrumentale en een zestal solisten, brengt Kamerkoor Maastricht het lijdensverhaal van Christus ten gehore, gekenmerkt door de felle reacties van het volk, aangrijpende commentaren en reflecterende koralen.
Kamerkoor Maastricht & Collegium Instrumentale
ONDER LEIDING VAN Hans Leenders
EVANGELIST Mark Heines
CHRISTUS Vincent Kusters
SOPRAAN Alina Palus
ALTUS Nima Pournaghshband
TENOR Laurens-Alexander Wyns
BAS Juan Tello y Soto
Tickets: €30 (student €25) via de UIT-balie (043-3505555) of via www.theateraanhetvriithof.nl
of via deze QR-code:
Zondag 25 mei 2025, 15.00 uur
Sint Janskerk Maastricht
Inleiding door kerkhistoricus Regis de la Haye, 14:00
Vincent Kusters | bariton
Ed Spanjaard | piano
Mikayel Voskanyan | cello
Kamerkoor Maastricht o.l.v. Hans Leenders
Het thema van de Heiligdomsvaart Maastricht 2025 is Wees een Bruggenbouwer. Hieraan voorafgaand organiseert de J.M. Vogl-stichting voor de zangkunst het concert Chanting to Paradise. De uitvoerende musici hebben zonder uitzondering een sterke band met Maastricht, omdat ze er geboren zijn, studeren, wonen, werken en musiceren. Zij nemen je mee in de schoonheid, kracht en diepgang van teksten en muziek, als opmaat voor de naderende Heiligdomsvaart.
Kaartverkoop via Theater aan het Vrijthof
Het concert opent met een door Margriet Ehlen speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd werk. Hierin wordt de tekst van de middeleeuwse Latijnse Servaashymne gekoppeld aan het gedicht Chanting to Paradise van Emily Dickinson. De eerste regel van dit gedicht, 'Bind me—I still can sing—,' zet de toon voor het concert en de boodschap die het wil uitdragen: doorzettingsvermogen, standvastigheid in je idealen én ergens voor gaan, ook al stuit dat op weerstand met mogelijk persoonlijk gevaar tot gevolg.
Hierna volgen: de Hermit Songs van Samuel Barber; de sfeervolle sonatine voor cello en piano van de Maastrichtse componiste Andrée Bonhomme; het ontroerende en indrukwekkende Svyati van John Tavener voor kamerkoor en cello; en Five Mystical Songs van Ralph Vaughan Williams in een versie voor bariton solo, kamerkoor en piano.
Het concert wordt mede mogelijk gemaakt door ‘Kapittel van Sint Servaas’ te Maastricht.
Zondag 9 november 2025, 0.00 uur
Maastricht
Kamerkoor Maastricht en North Sea Symphony Orchestra staan beide onder leiding van Hans Leenders... maar het gaat hier om twee verschillende dirigenten, die elkaar bovendien helemaal niet kennen. Hoog tijd om kennis te maken met een gezamenlijk concertprogramma.
Meer info volgt.